آیین‌نامه اجرایی ماده ۶۷ قانون جامع خدمات‌رسانی به ایثارگران

آیین‌نامه اجرایی ماده ۶۷ قانون جامع خدمات‌رسانی به ایثارگران

مصوب ۱۷ آبان ۱۳۹۴ هیات وزیران
به پیشنهاد مشترک بنیاد شهید و امور ایثارگران و سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور و به استناد تبصره ۲ ماده ۶۷ قانون جامع خدمات‌رسانی به ایثارگران  مصوب۱۳۹۱

قانون جامع خدمت رسانی به ایثارگران مصوب ۱۳۹۱ را از اینجا بخوانید

ماده۱ـ در این آیین‌نامه اصطلاحات زیر در معانی مشروح مربوط به کار می‌روند:

الف ـ بنیاد: بنیاد شهید و امور ایثارگران

ب ـ مشمولین: دانش‌آموزان و دانشجویان شامل همسر و فرزندان شاهد، جانبازان بیست و پنج درصد و بالاتر و همسر و فرزندان آنان و آزادگان و همسر و فرزندان آنان.

پ ـ مشمولین طرح شاهد: دانش‌آموزان، دانشجویان و طلاب شامل همسر و فرزندان شاهد، جانبازان پنجاه درصد و بالاتر و همسر و فرزندان آنان و آزادگان و همسر و فرزندان آنان.

ت ـ خدمات آموزشی طرح شاهد: کلیه فعالیت‌ها و اقداماتی که مطابق اساسنامه طرح شاهد ـ مصوب۱۳۶۹ـ شورای عالی انقلاب فرهنگی و اصلاحات بعدی آن که در قالب برنامه‌های تربیتی، آموزشی و نظایر آن در جهت رشد و ارتقای تحصیلی مشمولین آن صورت می‌گیرد.

ث ـ کمک هزینه تحصیلی: مبلغی که به منظور تأمین بخشی از هزینه‌های تحصیلی مشمولین توسط بنیاد و پس از تصویب شورای طرح و برنامه شاهد پرداخت می‌گردد.

ج ـ طرح پراکنده: وضعیتی که براساس آن دانش‌آموزان شاهد در یک مدرسه خاص تجمیع و متمرکز نشده باشند.

ماده۲ـ بنیاد موظف است در چارچوب اعتبارات مصوب سالانه در خصوص برنامه‌های آموزش عمومی برای مشمولین طرح شاهد به شرح زیر اقدام نماید:

الف ـ برگزاری کلاس‌های تکمیلی، تقویتی ـ جبرانی و نظارت بر برنامه‌های آموزشی دانش‌آموزان شاغل به تحصیل در مدارس شاهد و طرح پراکنده (اعم از مدارس عادی و یا مدارس خاص مانند غیرانتفاعی، نمونه دولتی، استعدادهای درخشان و استثنایی و مانند آنها) و مدارس ایثارگران بزرگسالان.

ب ـ برگزاری کلاس‌های تقویتی ویژه دانش‌آموزان دوره متوسطه دوم.

پ ـ ارایه وسایل کمک‌آموزشی و آموزش بالینی جانباران هفتاد درصد و فرزندان معلول مشمولین طرح شاهد که امکان حضور در کلاس درس را ندارند.

ت ـ ارایه خدمات مشاوره‌ای و هدایت تحصیلی در مدارس شاهد و طرح پراکنده.

ث ـ تشویق دانش‌آموزان کوشا و ممتاز و حائزین رتبه‌های برتر آزمون‌های سراسری دانشگاه‌های دولتی روزانه.

ج ـ حمایت از گروه‌های خاص تحصیلی از جمله دانش‌آموزان استعدادهای درخشان، استثنایی و بازماندگان از تحصیل.

ماده۳ـ بنیاد موظف است در چارچوب اعتبارات مصوب سالانه در خصوص برنامه‌های آموزش عالی و نیز پرداخت کمک هزینه تحصیلی به دانشجویان برای مشمولین طرح شاهد به شرح زیر اقدام نماید:

الف ـ تشویق دانشجویان و طلاب ساعی و تلاشگر به منظور رشد و ارتقای وضعیت تحصیلی آنها در مؤسسات آموزشی دولتی روزانه.

ب ـ مشاوره و هدایت تحصیلی دوره تحصیلات تکمیلی شامل آماده‌سازی افراد برحسب استعداد، علایق و شرایط محیطی و براساس نیاز جامعه.

پ ـ ارایه خدمات آموزشی به دانشجویان معلول به شرح زیر:

گروه یک ـ جانباز ویژه شامل: دو چشم نابینا و قطع نخاع گردن

گروه دو ـ جانباز ویژه ویلچری شامل: قطع نخاع کمر و قطع دو پا از بالای زانو

تبصره ـ فرزندان معلول شهدا، جانبازان و آزادگان تحت پوشش دارای ویژگی در گروه‌های یک و دو مشمول این بند خواهند بود.

ت ـ پرداخت کمک هـزینه تحصـیلی به دانـشجویان شاغل به تـحصیل در دانشگاه‌ها و مراکز و مؤسسات آموزشی و پژوهشـی غیرشهـریه‌بگیر در هر نیـمسال تحصیلی.

ث ـ استفاده از ظرفیت تشکل‌های ایثارگری و معتمدین معین دانشجویی به منظور ارتقای علمی و تحصیلی دانشجویان و طلاب شاهد و ایثارگر (ازجمله تقویت بنیه علمی و استاد مشاور).

ماده۴ـ مدت ارایه خدمات و تسهیلات موضوع این آیین‌نامه به شرح زیر تعیین می‌شود:

الف ـ در بخش آموزش عمومی مطابق مقررات و ضوابط آموزشی وزارت آموزش و پرورش در هر مقطع.

ب ـ در بخش آموزش عالی در مقاطع کاردانی و کارشناسی ناپیوسته چهار نیمسال، کارشناسی پیوسته هشت نیمسال، کارشناسی ارشد پیوسته دوازده نیمسال، دکترای حرفه‌ای چهارده نیمسال، دکتری پیوسته پانزده نیمسال، کارشناسی ارشد ناپیوسته چهار نیمسال، دکتری pHd و تخصص پزشکی برمبنای آیین‌نامه‌های آموزشی وزارتخانه‌های ذی‌ربط.

ماده۶۷ قانون جامع خدمت رسانی به ایثارگران مصوب ۱۳۹۱ :

بنیاد موظف است نسبت به تأمین و پرداخت هزینه‌های خدمات آموزشی طرح شاهد در برنامه‌های آموزش عمومی و سایر برنامه‌های آموزش عالی از محل اعتباراتی که به همین منظور در قوانین بودجه سنواتی پیش‌بینی می‌شود اقدام نماید.
تبصره۱ـ بنیاد موظف است نسبت به پرداخت کمک هزینه تحصیلی به دانش‌آموزان و دانشجویان شامل همسر و فرزندان شاهد، جانبازان بیست و پنج درصد (۲۵%) و بالاتر، آزادگان و خانواده‌های آنان اقدام نماید.
تبصره۲ـ آیین‌نامه اجرائی این ماده از سوی بنیاد و معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رئیس‌جمهور تهیه و به تصویب هیأت وزیران خواهد رسید.

 

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

دکمه بازگشت به بالا