آزمون سردفتری نیمه اول امسال برگزار نخواهد شد

تویسرکانی، رییس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور در نشست خبری اعلام کرد

آزمون سردفتری نیمه اول امسال برگزار نخواهد شد

یک هیات در حال بررسی دقیق موضوع ایجاد دفاتر اسناد رسمی و ازدواج و طلاق جدید هستند

در سال ۹۳ ازدواج ۶ درصد کاهش و طلاق ۳ درصد افزایش یافته است

رییس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور از کاهش ازدواج و افزایش طلاق در سال ۹۳ نسبت به سال ۹۲ خبر داد.

به گزارش خبرنگار ایسنا، احمد تویسرکانی در نشست خبری امروز خود با اهالی رسانه گفت که در سال ۹۳، ۷۱۲ هزار و ۸۷۵ ازدواج ثبت شده که این رقم نسبت به سال ۹۲ شش درصد کاهش داشته است.

وی افزود: در سال ۹۳، ۱۶۳ هزار و ۲۲۸ طلاق ثبت شده که این رقم نسبت به سال ۹۲، ۲/۹ درصد افزایش داشته است.

رییس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور در پاسخ به سوالی درباره آزمون سردفتری در سال ۹۴، گفت: یکی از اقداماتی که ما در سال ۹۲ و ۹۳ پیگیری کردیم بحث اصلاح ساختارها و دسترسی سریع‌تر به خدمات سازمان ثبت بود و به همین جهت بازنگری در تشکیلات سازمان ثبت و ایجاد ادارات املاک در شهرهای جدید پیگیری شد و خوشبختانه این طرح در سال ۹۴ در دستور کار است.

تویسرکانی گفت: در رابطه با ایجاد دفاتر اسناد و ازدواج و طلاق نیز به همین وضعیت پیگیری خواهیم کرد. به موجب قانون به نسبت به هر پانزده هزار نفر جمعیت یک دفترخانه اسناد رسمی باید وجود داشته باشد. در حال حاضر یک هیات مشغول بررسی دقیق این موضوع هستند. وقتی نتیجه کار مشخص شد آن را اعلام خواهیم کرد.

تویسرکانی اظهار کرد: بیشترین ازدواج در مردان در رده سنی ۲۵ تا ۲۹ سال و در خانم‌ها در رده سنی ۲۰ تا ۲۴ سالگی بوده است. بیشترین طلاق‌ها نیز در آقایان مربوط به رده سنی ۳۰ تا ۳۴ سال و برای خانم‌ها مربوط به رده سنی ۲۵ تا ۲۹ سال بوده است.

وی درباره بیشترین ازدواج ثبت شده از لحاظ سطح تحصیلات گفت: ۶۹ درصد از آقایانی که ازدواج کرده‌اند دیپلم و پایین‌تر از آن و ۳۰ درصد آنها تحصیلات دانشگاهی داشته‌اند که این رقم درباره خانم‌ها به ترتیب ۶۷ و ۳۱ درصد بوده است.

رییس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور همچنین گفت که ۶۹ درصد از افرادی که متارکه کرده‌اند دیپلم و پایین‌تر از آن و ۱۴ درصد از این افراد تحصیلات دانشگاهی داشته‌اند.

تویسرکانی اظهار کرد: در سال ۹۳، ۲۱۵ مورد ازدواج موقت ثبت شده که این رقم نسبت به سال ۹۲، ۲۹ درصد کاهش داشته است.

وی گفت که بارزترین علل طلاق مربوط به دخالت خانواده‌ها، اعتیاد به مواد مخدر و مشروبات الکلی، ترک زندگی و عدم تحقق شروط ضمن عقد بوده است.

تویسرکانی در پاسخ به ایسنا درباره زمان تقریبی برگزاری آزمون سردفتری، گفت که احتمالا این آزمون در نیمه اول سال برگزار نخواهد شد.

وی گفت: در سال ۹۳، ۵۷ میلیون و ۹۱۳ هزار و ۴۸۱ خدمت به مردم در بخش‌های مختلف از جمله صدور اسناد مالکیت، اسناد ازدواج و طلاق، ثبت شرکت‌ها و موسسات، اختراعات، برندها و علائم تجاری و طرح‌های صنعتی انجام شده است.

رییس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور با بیان اینکه ارائه خدمات به سازمان ثبت در سال ۹۳ نسبت به ۹۲، ۲۷ درصد رشد داشته، گفت که ۸۵ درصد مجموعه خدمات این سازمان در این سال به صورت الکترونیکی ارائه شده است.

تویسرکانی با اشاره به آرشیو فعالیت‌ها و ایجاد بانک‌های اطلاعاتی به عنوان یکی از اقدامات مهم سازمان ثبت در این سال، گفت که بانک جامع اطلاعات املاک باعث شد گردش کاغذ بسیار کاهش پیدا کند.

وی اظهار کرد: در سال ۹۳، ۲۴ میلیون و ۴۴۲ هزار و ۵۴۵ پیامک متعاقب درخواست ارائه خدمت و نتیجه کار به مردم ارسال شد و این کار با ارسال متوسط روزانه بیش از ۶۷ هزار پیامک حاوی نتیجه خدمات، کاهش مراجعات حضوری مردم را در پی داشته است.

رییس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور با بیان اینکه دو میلیون و ۹۱۹ هزار و ۲۱ سند مالکیت کاداستری در سال ۹۳ صادر شده است، گفت: بیشترین اسناد مالکیت کاداستری مربوط به تهران با ۶۳۰ هزار و ۲۶۲ سند و کمترین این اسناد مربوط به ایلام با ۲۰ هزار و ۳۴۱ سند بوده است.

تویسرکانی گفت: در سال ۹۳ در دفاتر اسناد رسمی شانزده میلیون و ۹۱ هزار و ۴۶۰ سند رسمی تنظیم و تحویل مردم شده که بیشترین اسناد در تهران و کمترین آن در ایلام بوده است.

وی با اشاره به رشد ۱۴ درصدی صدور اسناد مالکیت نسبت به سال ۹۲، گفت که در سال ۹۳، برای موقوفات ۱۲ هزار سند، شرکت‌های دولتی ۹۱۶۰ سند، شهرداری ۱۷ هزار سند و وزارتخانه‌ها و موسسات ۴۳ هزار و ۷۰۰ سند صادر شده است.

رییس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور با اشاره به تسریع خدمات‌رسانی در این سازمان، گفت: در ۷۶ درصد از اسناد صادره از سوی دفترخانه‌ها در کمتر از یک روز استعلامات و کارهای مربوط به آن انجام شده است که بیشترین این اسناد مربوط به وکالت و در مرحله بعد مربوط به بیع بوده است.

تویسرکانی گفت که اسناد رهنی نیز بخش قابل توجهی از اسناد صادره از سوی سازمان ثبت بوده که ۹۹ درصد این اسناد بانکی بوده است.

وی گفت: در ۱۷ درصد کل اسناد صادره، یک طرف معامله شخص حقوقی بوده که این رقم قابل توجهی است.

رییس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور همچنین گفت که در این سال ۴۲ هزار و ۳۶۷ سند برای اتباع خارجی صادر شده است.

تویسرکانی گفت: در سال ۹۳، ۵۶ هزار و ۱۵۵ شرکت، ۲۸۴۱ اختراع، ۱۶ هزار و ۳۴۶ علامت تجاری و ۳۴۶۰ طرح صنعتی به ثبت رسیده است.

وی همچنین گفت که در این سال بیش از سه هزار برند ثبت بین‌المللی شده است.

معاون قوه قضاییه درباره آمار ممنوع‌الخروجی‌ها نیز گفت: در سال ۹۳، ۱۱ هزار و ۳۸۰ نفر از بدهکاران ممنوع‌الخروج شدند که چهار هزار و ۸۸۶ نفر از آنها با تسویه حساب، رفع ممنوع‌الخروجی گرفتند.

تویسرکانی گفت: در سال ۹۳ حدود ۴۰ هزار میلیارد ریال از معوقات بانکی وصول شده که این رقم نسبت به سال ۹۲ رشد ۲۰ درصدی داشته است.

وی در پاسخ به سوالی درباره اعتراض برخی از پذیرفته شدگان آزمون استخدامی سازمان ثبت به خاطر دعوت نشدن به مصاحبه، گفت: سازمان ثبت وظیفه دارد مطابق قانون نسبت به گزینش افراد اقدام کند. ما برای جذب ۱۲۰۰ نفر طبق قانون مجوز داشتیم که ۲۵ درصد از این تعداد، طبق قانون از خانواده شهدا و ایثارگران هستند و در حقیقت آزمون برای جذب ۸۰۰ نفر غیر از این افراد بود که آنها نیز باید شرایط را داشته باشند.

رییس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور گفت: ممکن است در مدارک تحصیلی یا گزینش برخی از افراد اشکالاتی وجود داشته باشد، اما همه افراد مطمئن باشند که گزینش‌ها دقیقا طبق قانون انجام می‌شود و اینکه از کسی مصاحبه گرفته نشده شایعه است.

تویسرکانی درباره تعیین تکلیف اراضی بدون سند نیز گفت: با توجه به فراخوانی که داده شد تاکنون یک میلیون و ۴۳۶ هزار و ۹۹۵ پرونده در این زمینه تشکیل شده که نسبت به ۲۹۴ هزار مورد از این تعداد رسیدگی و رای صادر شده است. از این تعداد ۱۹۰ هزار و ۵۰۸ رای مثبت یعنی سند مالکیت و ۱۰۴ هزار و ۴۹۱ رای منفی صادر شده است.

وی در پاسخ به سوالی درباره تاکید رهبری بر مبارزه با زمین‌خواری و اقدام سازمان ثبت در این راستا، گفت: زمین‌خواری یک پدیده شوم ناشی از سهل‌انگاری دستگاه‌های متولی است. در سال‌های اخیر اقدامات بسیار خوبی انجام شده و خوشبختانه قانونگذار برای هر بخشی یک متولی قرار داده است.

رییس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور گفت: اقدامی که ما داشته‌ایم این است که به دستگاه‌های متولی گفته‌ایم محدوده‌های تحت تصدی خود را اعلام و برای صدور اسناد مالکیت نسبت به آنها اقدام کنند.

تویسرکانی افزود: ما در این زمینه تفاهمات خوبی با راه و شهرسازی داشته‌ایم و امروز نیز با وزارت نیرو تفاهمنامه‌ای امضا خواهیم کرد تا طبق آن تمامی نقشه‌های مربوط به رودخانه‌ها و سواحل را ارائه کنند تا نسبت به صدور اسناد مالکیت برای آنها اقدام شود.

وی در پاسخ به سوالی درباره موارد ورود مستقیم قوه قضاییه به بحث معوقات بانکی، گفت: قوه قضاییه در مواردی وارد می‌شود که شبهه زد و بند، تبانی و اخلال در نظم اقتصادی کشور وجود دارد.

رییس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور درباره نارضایتی دفاتر اسناد از میزان تعرفه‌ها، گفت: طبق قانون میزان تعرفه‌ها هر چهار سال یک بار بررسی می‌شوند. در حال حاضر هیاتی در حال بررسی این موضوع است و تا نیمه سال تعرفه جدید اعلام خواهد شد.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

دکمه بازگشت به بالا